עדן אוריון

אסטרונומיה, אמנות ודברים מעניינים

מחשבות בוערות 2 – הרעיון

 
בכתבה הקודמת סיפרתי איך נכנסתי לכל הדבר הזה שנקרא Burning Man ומידברן

הפעם אספר מעט יותר על הרעיון שעומד מאחורי ברנינגמן ומידברן, כיצד נוצר ומה העוצמה הטמונה בו.

כאמור Burning Man החל בקיץ 1986 בחוף הים בסן-פרנסיסקו. ארבע שנים לאחר מכן, כשהגיעו למסה הקריטית של 500 משתתפים, עברו למדבר הסלע השחור בנוואדה.
לארי הארווי -Larry Harvey – המייסד, שהקפיד עד יום מותו לא לקחת בכורה על כך ולקרוא לעצמו Co-Founder, נשאל פעמים רבות על מה עומד מאחורי Burning Man. בכל פעם שנשאל על כך, תשובתו של הארווי היתה זהה: ברנינג מן הוא רעיון. רעיון שמציע את הקנבס (בד הציור) ליצור ולו לזמן מוגבל מציאות אחרת, שבה ניתן למשתתפים לבטא את עצמם ללא מעצורים (כמעט) ולהתנסות צורת חיים המבוססת על הסתמכות עצמית.
לארי הארווי התעקש עד יום מותו על המושג ״רעיון״.
רעיון הוא דבר מופשט. רעיון אינו תלוי במקום או בזמן. אי אפשר לאחוז בו. לא ניתן לסחור בו, לקחת אותו או לכבות אותו – ובכך טמונה עוצמתו. 
הארווי, שלא הצליח לסיים אפילו את הקולג׳, היה אוטודידקט אובססיבי בתחומי האדריכלות, אמנות, ספרות, פילוסופיה, היסטוריה ותרבות. הידע העצום שצבר, עזר לו להתפרנס בתחום אדריכלות גנים וכמובן לנסח את מסמכי התרבות של ברנינגמן והוא הוגדר כפילוסוף הראשי של הארגון העולמי.
 
כאן אולי המקום להסביר ברנינג-מן, הוא ארגון ללא כוונות רווח, המנהל ומפיק את אירוע ברנינג-מן בנבאדה (כ-70,000 משתתפים) ואחראי גם עם רשת עולמית של גופים המקיימים אירועים תחת תרבות ברנינגמן ב-65 מדינות ברחבי העולם, גם בישראל. הארגון פועל בתקציב של כ-30 מיליון דולר בשנה ומעסיק כ-70 עובדים בשכר.

ככל שעברו השנים, ומספר המשתתפים באירועים הלך וגדל, כך יותר ויותר אנשים החלו לחשוב על קיום אירועים ב״רוח ברנינג-מן״ סמוך למקום מגוריהם. בין אם במדינות אחרות בארצות הברית ובין אם מעבר לים.
על מנת ליצור מסגרת אחידה לאירועים שתנסה לשמור על ה״קסם״ שקורה בברנינג-מן, ישב לארי הארווי בשנת 2004 וניסח את מסמך ״עשרת העקרונות״ המהווה את מסמך היסוד של תרבות ברנינג-מן. 
העקרונות עוצבו במיומנות שלא בכדי להכתיב כיצד אנשים צריכים להיות ולהתנהג, אלא כשיקוף של מערכת האמונות והתרבות הקהילתית כפי שהתפתחה בצורה טבעית מאז האירוע הראשון. מאז ועד היום הם משמשים כקווים מנחים באירועי קהילות הברנינג מן ברחבי העולם.

עשרת עקרונות ברנינגמן הם:
  • הכללה רדיקלית* כל אחד יכול להיות חלק מברנינג-מן. אנו מכבדים ומקבלים בברכה כל אדם זר. אין דרישות מקדימות להשתתפות בקהילתנו.
  • הענקת מתנות ברנינג-מן מוקדש להענקת מתנות. ערכה של מתנה הוא בלתי מותנה. הענקת מתנה אינה מותנית בקבלה או בהחלפה של דבר-מה שווה-ערך.
  • אי מסחריות במטרה לשמר את רוח הענקת-המתנות, קהילתנו שואפת ליצור סביבה חברתית נטולת חסויות מסחריות, עסקאות או פרסום. אנו עומדים על המשמר בכדי להגן על תרבותנו מפני ניצול שכזה. אנו מעודדים השתתפות בחוויה על פני חוויה של צריכה.
  • הסתמכות עצמית רדיקלית ברנינג-מן מעודד את הפרט לגלות, לתרגל ולהסתמך על משאביו הפנימיים.
  • ביטוי עצמי רדיקלי ביטוי עצמי רדיקלי נובע מתוך הייחודיות של הפרט. איש מלבדו ומלבד הקבוצה עמה הוא משתף פעולה אינו יכול לקבוע את תוכן הביטוי העצמי. ביטוי זה מוצע כמתנה עבור אחרים. ברוח זו, על מעניק המתנה לכבד גם את זכויותיו וחירויותיו של הנמען.
  • מאמץ קהילתי קהילתנו מעריכה שיתופי-פעולה יצירתיים ומאמץ משותף. אנו שואפים ליצור, לקדם ולהגן על רשתות חברתיות, מרחבים ציבוריים, עבודות אמנות ודרכי-תקשורת שתומכים ביחסי גומלין מסוג זה.
  • אחריות אזרחית אנו מכירים בערך החברה האזרחית. על חברי קהילה שמארגנים אירועים לקחת אחריות לשלום הציבור ולדאוג לתקשר למשתתפים את אחריותם האזרחית. כמו כן אחראים המארגנים לקיים את האירועים בהתאם לחוקי המקום והמדינה.
  • אי השארת עקבות קהילתנו מכבדת את הסביבה. אנו מחויבים שלא להשאיר עקבות לפעילותנו בכל מקום בו אנו מתכנסים. אנו מנקים אחרינו ושואפים להשאיר מקומות במצב טוב מכפי שמצאנו אותם.
  • השתתפות קהילתנו מחויבת למוסר השתתפות רדיקלי. אנו מאמינים ששינוי, בין אם בפרט ובין אם בחברה כולה, יכול להתרחש רק דרך מעורבות אישית עמוקה. אנו מממשים הווייה דרך עשייה. כל אחד מוזמן לעבוד. כל אחד מוזמן לשחק. אנו הופכים את העולם לממשי דרך פעולות הפותחות את הלב.
  • מיידיות חוויה מיידית היא במובנים רבים הנדבך החשוב ביותר בתרבות שלנו. אנו שואפים להתגבר על מחסומים העומדים בינינו לבין החיבור לאני הפנימי שלנו, למציאות של הסובבים אותנו, למעורבות בחברה, ולקשר עם עולם הטבע שמעבר לשליטתם של בני אנוש.קטרזיס. יצירת אמנות – Art-Car של האמן עידן שליט למידברן 2018.
ה״קטרזיס״ בנוי על שלדת משאית ונוסע ברחבי אירוע מידברן.
כבר בקריאה ראשונה של העקרונות ניתן לראות שהרעיונות משולבים זה בזה, ומכאן שניתן לראות את עשרת העקרונות כמכלול של גלגלי שיניים המשולבים זה בזה לכדי מכונה מופלאה אחת שלצורך פעולתה נדרשים כל גלגלי השיניים, לא ניתן להשמיט גלגל/עקרון כזה או אחר.
מכונה מופלאה – ברנינג-מן 2017
דוגמא לכך אפשר לראות באמנות ברנינג מן, המבוטאת בדרך כלל בפסלי ענק הנוצרים על ידי קבוצות גדולות של עשרות משתתפים. האמנות היא יישום עקרון הביטוי העצמי הרדיקלי. אולם היא משלבת גם את עקרון הענקת המתנות – רעיון היצירה נתן במתנה ליוצרים והם נותנים את המיצב המוגמר כמתנה למשתתפי האירוע. שני עקרונות נוספים המשולבים ביצירת האמנות הם עקרון ההשתתפות ועיקרון המאמץ הקהילתי, שכן ללא מאמץ קהילץי המבוסס על השתתפות של מספר גדל של אנשים לא ניתן היה להקים את פסלי הענק הללו.
ביטוי עצמי ראדיקלי – מופע אש, מידברן 2014
בכתבה הבאה אספר על המקורות הספרותיים של עשרת העקרונות וכיצד פועלת המוטיבציה ליצירה האינסופית המתחוללת באירועים אלה.
* בישראל, הפירוש המיידי של המילה רדיקלי הוא ״קיצוני״. באנגלית יש למילה Radical מספר פירושים ואחדים מהם מתייחסים ל״שורשי״ ו-״מעמיק״. לכן התפיסה כאילו ברנינג-מן ומידברן הם ארגונים הדוגלים בקיצוניות כלשהי – מוטעית, והכוונה היא יותר בכוון של מעמיק, שורשי או מוחלט.