עדן אוריון

אסטרונומיה, אמנות ודברים מעניינים

''

מבוא:

פעם, כשהייתי קטן, נגיד בכיתה ד' או ה' , נאבקתי קשות בשיעורי הבית בחשבון, בהם היינו צריכים לתרגל שוב ושוב כפל וחילוק של מספרים גדולים. מעולם לא הייתי חובב גדול של עבודה סיזיפית, והתלוננתי על כך רבות בפני הורי.

היו אלה הימים שלפני המצאות האלקטרוניקה הגדולות. מחשבי כיס, היו משהו שדברו עליו כעתידני, ומחשבים בכלל היו בכלל דברים שאף אחד לא באמת ראה בעיניו.

ערב אחד, אבי הראה לי את הפלא הטכנולוגי התורן:  בתוך גליל פלסטיק קשיח שחור שלף מכונה, שנראתה לי כמטחנת קפה או פלפל קטנה. "מה זה?!?" שאלתי? "זו מכונת חישוב", אמר לי אבי. "אפשר לעשות בה כל פעולה שתרצה". "גם חילוק?", שאלתי?, "בוודאי!" ענה לי. והראה לי בהסבר פשוט למדי כיצד להשתמש במכונה לבצע תוך שניות ספורות פעולות שלקחו לי חצאי שעות תמימות…

אבי השתמש במכונה זו ובסרגלי חישוב, לצורך חישובים בתחום המדעי בו עסק – חקר מחלות צמחים ואפשרויות מניעתן.

בכיתה ו' כבר ראיתי מחשבי כיס אצל תלמידים ספורים בבית הספר, והבנתי כי המכונה המופלאה הזו, שייכת כבר לעבר.

 

לפני כשנה, הלך אבי לעולמו. המכונה הזו היא אחד מני רבים מהזיכרונות שיש לי ממנו. צלילי ה"קרקוש" של קרביה,  צרוב היטב בזיכרוני. כשחקרתי אודותיה ואודות ממציאה, נגלה לי סיפור מרתק שגם ההסטוריה הקרובה והשואה משולבת בו וחשבתי שזה הזמן המתאים לספרו:

 

לפני שנתחיל בסיפור המופלא על קורט הרצשטארק, ומכונת הקורטה המופלאה שלו,  נבצע סקירה קצרה של ההיסטוריה של מכונות החישוב המכניות.

 

פרולוג:

מכונות החישוב המכניות הראשונות נבנו במאה ה-17 על ידי מתמטיקאים מחוננים להם היה הדחף לפתור באמצעים טכנולוגיים את הבעיה של חישובים אריתמטיים מיגעים שחזרו על עצמם שוב ושוב.

לאור הצרכים ההנדסיים הגדולים, נוצרה כבר בסוף ימי הביניםהדרישה , למכשיר שיוכל לבצע חישובים מורכבים ומדויקים יותר מאשר מכשירי האבקוס (חשבוניות) הוותיקים. התפתחות הבנקאות ותחילת הביטוח (בעיקר הביטוח הימי) דרשו גם הם יכולות חשוב מהירות יחסית והיוו את הבסיס להמצאות החדשות.

 ב-1623 נבנתה אחת המכונות הראשונות בתחום היתה זו על ידי ווילהם שיקארד Wilhelm Shickard פרופסור למתמטיקה מאוניברסיטת טובינגן שבגרמניה. מכונה זו יכלה לבצע פעולות חיבור וחיסור בלבד. המבנה המכני היה מבוסס על שישה גלגלים משוננים משולבים עם גליל חרוט בקטרים שונים. סיבוב הגליל סובב את הגלגלים עשירית סיבוב,ובעצם היווה את היכולת להשתמש בשיטה העשרונית. מכונה זו יכלה לעבד מספרים בני שש ספרות. ממכונה זזו יוצרו שני אבי טיפוס בלבד! כך שהדרישה למכונות נגישות יותר עמדה עדיין בעינה והשימוש בחשבוניות האבקוס, נותר בעינו.

  
 
 

חלפו עוד כעשרים שנה עד ש"סטארטפיסט" צעיר בן שבע-עשרה בלבד, בלייז פסקל, בנו של גובה מסים בחבל רואן שבצרפת, החל בפיתוח מכונה משלו עבור צרכי החישוב של אביו. הפסקאלין שהוצגה ב-1643, היתה המכונה הראשונה שבה נעשה שימוש מעשי. מכונה זו לא היתה שונה בהרבה מחשבוניות האבאקוס, במהותה. אלא שבחירת המספרים לחיבור נעשתה בעזרת חוגות (בדומה לחוגות הטלפונים הישנים) .

המכונה הושמה בקופסת נחושת כאשר בפאה העליונה שלה היו חמש או שש ולעתים גם שמונה חוגות שסובבו גלגלים פנימיים. סיבוב מלא של גלגל פנימי אחד גרם לעשירית סיבוב של הגלגל לשמאלו. בניגוד למכונה של שיקארד לעיל, הגלגלים במכונה של פסקל היו יכולים להסתובב רק בכוון השעון ותוכננו לפעולת החיבור בלבד. פעולת חיסור נעשתה על ידי חיבור המספרים המשלימים. ייצור המכונה היה מסובך מאוד באותם זמנים ולכן מכונה זו לא התקלה לשימוש נפוץ אז. עד לתחילת המאה העשירים ניסו ממציאים שונים ללכת בדרכו של פסקל , אולם קשיים בייצור מנעו את הפיכת המכונות הללו לנפוצות.

בליז פסקל 1623- 1662 היה אדם מחונן רב-תחמי. עסק בפילוסופיה של נפש האדם והישארותה, יצר יצירות ספרות פואטיות וכמובן מתמטיקאי מהגדולים שידעה האנושות. הוא נחשב במשותף עם פרמה (ההוא מהמשפט המפורסם) לאב המשותף לתורת ההסתברות. אהבתו הרבה למתמטיקה ופיסיקה הביאה אותו לפיתוח תחומי ההסתברות, גיאומטריה, ותורת הזרימה. על שמו נקראת שפת התכנות הפופולארית משנות השבעים והשמונים של המאה שעברה – פסקל.

  
 

המכונה של פסקל

 

גוטפיד ווילהם פון לייבניץ, Gottfried Wilhelm Von Leibniz(1646-1716)הציג את מכונת החישוב שלו ב- 1663, , המכונה היתה מבוססת בחלקה על הרעיון של פסקל. ליבניץ שזכור אף הוא כאחד המתמטיקאים הגדולים בכל הזמנים, ומתחרה ראש בראש עם איזיק ניטון על המצאת החשבון הדיפרנציאלי והאינטגרלי, הוסיף שימוש בגלגלי שיניים מדוייקים. מכונת החישוב של ליבניץ היתה מסוגלת לבצע את כל ארבעת פעולות החישוב הבסיסיות, חיבור, חיסור, כפל וחילוק!

  
  
 

ג'ובני פולני  Giovanni Poleni  אסטרונום איטלקי מפדואה 1683-1761, המשיך ושיפר את המכונה של ליבניץ. הוא בנה שתי מכונות מעץ שהיו מסוגלות לבצע ארבע פעולת חישוב למספרים בני שלוש ספרות. במכונה שלו היה רכיב חדש, מעין "תא זיכרון" תיבה, ושן בעלת שני מצבים ופין שמכניס ומוציא אותה כתלות במיקום שיני הגלגל שלידו. פולני בנה את המכונות שלו מעיון בכתביהם של קודמיו, ללא שראה מכונה קדומה לזו שלו בפועל.

  
 
 

ראוי להזכיר גם את פיליפ מתיאוס האן, אשר הציג השנת 1773, את מכונת החישוב שלו שהיתה מבוססת על הרעיון של ליבניץ, אאולם עשתה שימוש בתריסר תופים בסידור מעגלי. תופים אלה הופעלו על ידי ארכובה. מכונות אלה יוצרו עד מותו של האן ב-1790. בניו המשיכו בשכלול המכונות וביצורן עד לתחילת המאה ה-19. רעיון התוף המרכזי, יחזור אלינו במכונת הקורטה, עוד מעט…

  

 
 

בשנת 1820, הציג צ'ארלס חבייאר תומאס את מכונת החישוב שלו, האריטומטר. מכונה זו, שהיתה מוצלחת מאוד, יכלה לבצע את ארבע פעולות החשבון בצורה אמינה מאוד. 1500 עותקים של המכונה יוצרו ונמכרו בין השנים 1820 ל-1878. המכונה היתה מצוידת ב"סרגלי הזזה" לקביעת המספרים אתם יבוצעו פעולות החשבון ובארכובה מסתובבת, לביצוע הפעולות. השיפור ביכולות הייצור הסדרתי המדויק של רכיבים מכניים ללא תלות ביכולתו של הממציא ליצרן בעצמו הביאו להאצה ניכרת בפיתוח ושיפור המכונות הללו עם השנים. בסך הכל יוצרו כ-1500 מכונות כאלה בין 1820 ל-1878

  

 

מחשבון תומאס, 1820, נבנה על ידי Thomas de Colmar,  

מכונת ה-arithmaurel שהוצגה בשנת 1883, François Timoléon Maurel . מכונה זו יכלה לחלק מספרים בני 15 ספרות במספרים אחרים בני 8 ספרות תוך 24 שניות!!!

עקרון פעולתה של המכונה מבוסס על מכונת לייבניץ ומכונתו של פולני.ייצורה של המכונה היה מסובך למדי ו בשל כך לא הפך לסדרתי/המוני.


 

 
סיפור המעשה:

סיפורנו מתחיל בשנת 1902, בעיר וינה שבאוסטריה. בשנה זו נולד בנו של איש עסקים, וינאי, למשפחת הרצשטראק, משפחה ממוצא יהודי. האב למשפחת הרצשטראק קרא לבנו – קורט. האב הצעיר ייסד בשנת 1905, את חברת Rechenmaschinenwerk AUSTRIA Herzstark & Co שבנתה מכונות חישוב פשוטות. מכונות אלו היו מבוססות על מחשבוני תומאס בתוספת מספר פטנטים של של אביו של קורט.

 

 

שם החברה, "Austria Rechenmaschinen" נודע מאוד בקרב אספני מכונות חישוב ישנות. במהלך מלחמת העולם הראשונה עסק המפעל של המשפחה בייצור חלקים מדויקים בתעשייה הצבאית. בסיום המלחמה קורט הנער הוכשר כאומן יוצר של חלקי מכניקה מדויקים במפעל המשפחתי. המנטור שלו ג'ו היארד Joh. Hayard הגיע מהעיר גלאשוט, שהוותה אחד מהמרכזים הנודעים לייצור חלקי מכניקה מדויקים, כך שקורט זכה בהכשרה ראויה בתחום כנער בזמן ולמרות המלחמה. במסגרת הכשרתו למד גם את הטכניקה של ייצור המוני של רכיבים מכניים מדויקים. כשסיים את המבחנים המקצועיים בהצטיינות , פנה ללימודי הנדסה במוסד הגבוה ביותר ללימודי הנדסה מכאנית בוינה. את החלק המעשי של לימודי ההנדסה עשה קורט במפעל המשפחתי במחלקת ההרכבה של המכשירים וכן ארגן מחדש את מערך המכירות באוסטריה ובצ'כוסלובקיה. החיים היו יכולים להימשך לכוון חיובי ביותר אלמלא התפנית ההיסטורית שאימה על העולם.

   

 

 
 

מחשבון הקורטה

הרעיון של ייצור מחשבון "כיס"  מכאני שיוכל לבצע ארבע פעולות חשבון עלה במוחו של קורט הרצשטראק במהלך מסעי המכירות שלו, לפני מלחמת העולם השנייה, בעיקר אחרי שיחות עם לקוחות. מבחינה מסחרית קורט רצה ליצור מוצר שישחרר את החברה המשפחתית מתלות בספקים חיצוניים.

באותה תקופה כבר היו בנמצא מחשבוני כיס מכאניים, אולם אלה היו מוגבלים לחיבור וחיסור בלבד.

שתי בעיות מרכזיות נותרו לפתרון – מנגנון ההנעה והסידור העשרוני. קורט פתר את שתי הבעיות הללו בפתרון אחד אלגנטי וחדשני.

 

 

לב-ליבה של מכונת הקורטה, ניתן לראות בבירור את ההתפתחות של מכונות החישוב עוד מימיו של לייבניץ דרך המכונות שתוארו לעיל על מנת להגיע ליצירה מושלמת זו.

 

שלושת אבות הטיפוס של מכונת הקורטה. נבנו בשנת 1940. צולצמו בביתו של קורט הרצשטארק ב-1988.

 בחורף שבין 1937-1938, לאחר שנים של תכנון מחשבתי, הושלם ייצור האב-טיפוס הראשון של המחשבון הקטן שיכול היה לבצע ארבע פעולות.שתי ההמצאות שהביאו את הפתרון: התוף המשונן ותמסורת ה"הפחתה" הוכנו כתיקים לרישום לפטנט. לאחר שהנאצים השתלטו על וינה ב-1938, ניתן הפטנט 747073 ו- 747074 אולם הייצור לא התחיל משום שמקיץ 1938, הופנתה התעשייה לייצור צבאי בלבד. קורט מצידו לא רצה עדיין לחשוף את המצאתו בעיקר מחשש למתחרים.

 

בחודש מרץ 1938, סופחה אוסטריה בגרמנית: "הובאה הביתה" אל הרייך השלישי. הצבא הגרמני סקר בקפדנות את כל מפעלי התעשייה האוסטרית. קיומו של המפעל המשפחתי היה תלוי מעתה ביכולתו לספק גם את הצרכים הצבאיים של המשטר הנאצי. החברה לא הולאמה על ידי הנאצים. קורט שהיה כבר מנהל, הושאר בתפקידו למרות שה"אריות" שלו (כזכור היה לו מוצא יהודי) לא היתה טהורה מספיק. החברה היתה מחויבת לאספקה שוטפת של רכיבים למכונת המלחמה הגרמנית.

 

הכל הלך למישרין, אולם ב-1943, לאחר כמעט חמש שנות מלחה וכישלונות הולכים וגדלים: פלישת הצבע הרוסי בצפון מזרח , נפילתו של מוסוליני בדרום וההפצצות המסיביות של בנות הברית על גרמניה. קורט הרצשטראק נעצר, באשמת סיוע ליהודים וקיום קשרים לא הולמים עם נשים אריות. בפועל האישום היה שעובדיו לא יישרו קו עם תורת הגזע, חלקם נתפסו מאזינים לרדיו בנות הברית (באנגלית) והוא (קורט) ניסה להגן על עובדיו.קורט נקרא לחזות בהוצאה להורג של אחד מעובדיו שסרח. משם הוא לא חזר לביתו. קורט נעצר במטה הגסטאפו בוינה, משם נשלח לכלא פנקרז סמוך לפראג. מכן השליטה בו עברה לחיילי ה-SS. לאחר  סדרת חקירות ועינויים, הועבר בסתיו 1943, למחנה הריכוז בוכנוואלד. קורט ידע שבמקום הומתו עשרות אלפים. אולם קורט הובא לשם למשימה מיוחדת: בתיקו האישי נכתב אודות יכלתו המיוחדת בייצור ותכנן חלקי מכניקה מדויקים ולכן הוא נחשב כ"עבד אינטליגנטי" בתוך המחנה הוקם מפעל "גוסטלוף" אליו הובאו אסירים שבהכשרתם היו מהנדסים ואנשי מכניקה מהטובים ביותר מכל יבשת אירופה. כולם הועסקו בתכנון וייצור עבור מכונת המלחמה הנאצית. עקב כישוריו גם בניהול, הושם קורט כמנהל בקרה ומערכות היחסים שלו עם אסירים אחרים רובם מתחתיו בהיררכיה העמידו אותו בסכנה לא פעם ולא פעמיים. מעבר לייצור חלקים מלחמתיים, עסק המפעל גם בהחזרה לכשירות של ציוד ומיכון משרדי. לא פעם הגיעו משאיות עמוסות במכונות כתיבה של אוליבטי, וציוד דומה אחר. קורט הופקד על החזרתם לפעילות מלאה של מכונות אלו. לכשנסתיים תהליך ההחזרה לכשירות, נתבקש קורט להציג את המכונות בפני קניינים של ציוד מכאני משרדי. אחד הקניינים היה לא אחר מאשר בעליו של מפעל וולטר (שגם ייצר אקדחים) אולם בעיקר נודע כיצרן חשוב של מכונות חישוב מכאניות "המחשבון האוניברסאלי של וואלטר)

  

שער מחנה בוכנוואלד כיום (ויקישיתוף)

 

בעת שהותו במחנה בוככנוואלד, הופתע קורט לדעת, כי מפקדיו במחנה ידעו על המצאת המחשבון שלו. וכך פקדו עליו המפקדים לשרטט את המכונה ורכיביה. מטרת המפקדים היתה להעניק את המכונה המוגמרת כשי לפיהרר כתודה על הצלחותיו המלחמתיות.

כידוע הגרמנים לא ניצחו והתוכנית לא יצאה אל הפועל. אולם, מפקד המפעל במחנה נתן לקורט לוח שרטוט קטן עליו עמל הממציא האסיר בכל דקה פנויה שהיתה לו, שולף את פרטי המכונה צורותיהם ומידותיהם של חלקיה ממוחו הקודח. כך במשך למעלה משנה צייר קורט הרצשטראק את כל המכונה לפרטי פרטיה.

 
 

ב-18 באוגוסט 1944, מפעלי גוסטלוף ששכנו במתחם בוכנוואלד, הופצצו על ידי בנות הברית. כמה מאות מהפועלים, אסירי המחנה נהרגו ומחצית מן הפעל נהרסה כליל. בהפצצה אחרת, נהרגו כמה עובדים שעבדו ממש בסמוך לקורט. הוא ניצל באורח פלא. החלק ששרד מן המפעל, הועבר למכרה המלח בילרודה, כשלושים קילומטר מהמחנה המקורי. כאן בעומק 600 מטר מתחת לפני האדמה, ניסו הנאצים להחזיר את המפעל לפעולה. כך עד ל-11 באפריל 1945, עד לשחרור המחנה ב-1945.

 

קורט הרצשראק היה בחיים וחופשי, אבל לא הרבה יותר מזה… בכיסיו היו השרטוטים של מכונת החישוב המיניאטורית , כעת היה עליו למצוא את הדרך לממש את ההמצאה. בעלי מפעל רינמטאל הסכימו להעסיקו בעמדת ניהול, בעת שיקום המפעל כפיצוי, אולם הדבר לא ארך זמן רב, היות ובקיץ 1945, עיירת המפעל הפכה להיות טריטוריה סובייטית ע"פ הסכמי פוטסדאם. עד לנובמבר 1945, היו בידי קורט שלושה אבי טיפוס של המכונה .

בזמן זה הסובייטים החלו לבנות מחדש את חלקי אירופה שבשליטתם על פי התוכניות שלהם. קורט נמא את עצמו שוב בוינה. שם התקשר עם חבר משפחה ותיק, יצרן מכונות המשרד השוויצירי Jost הסכם עם החברה השוויצרים כמעט ונחתם, אולם ממש ברגע האחרון הופיע נסיך ליכטנשטיין. הנסיך פרנז-יוזף השני מליכטנשטיין היה בעיצומו של מהפך במדינה החלקאית  הקטנה. בכוונתו היה להעביר את הייצור לתחומי התעשייה המודרנית. וככזה, הזמין את הרצשטראק לבנות את מפעל הייצור למכונה המופלאה במורן Mauren . היתה זו הצעה מפתה, וכך נוסדה חברת קונטינה א.ג.Contina AG ב-1946.

חלל הייצור הראשון היה באולם הנשפים של המלון בעיירה. ורק לאחר שהושלמה מנת הייצור הראשונה נבנה חלל ייצור יעודי. קורט עצמו מונה למנהל הטכני של המפעל והשיווק והמכירות הופקדו בידי חברה כלכלית ייעודית.

  

 

בחוברת ההוראות המקורית משנות החמישים מונצח אולם הייצור המקורי הראשון.

 

כיצד ניתן למכונה שמה "קורטה"? על שולחן השרטוט נקראה המכונה "ליליפוט" כשמה של ארץ הגמדים בסיפורו של ג'ונתן סוויפט – מסעי גוליבר. אולם השם לא היה "סחיר" דיו. בעת מפגש מסחרי ביריד המסחר בבזל בשנת 1948, אמרה אחת מנציגות החברות שסחרו במכונה כי, מכונת החישוב היא כמו בת לממציאה. ונהוג ששמה של הבת, יקרא על שמו, כלומר "קורטה" (השם הנקבי של "קורט").

  

 

מפעל Contina AG , ליכטנשטיין.

 

המכונות הראשונות יוצרו בסתיו 1948. כולן היו בצבע שחור והתאימו להחזקה ביד אנושית. ההפעלה היתה חלקה ונוחה למדי. מכונת הקורטה הגיעה ארוזה בקופסה קשיחה כך שניתן היה לשמור עליה מפני פגעים שונים. כשהחברה המייצרת AG-Contina נקלעה לקשיים כלכליים, ניסו מנהליה לנהל משא ומתן מחודש עם הרצשטארק, הוא הבין שאם יפרדו כל אחד לדרכו, 35% שלו בחברה ירדו לטמיון. למזלו, הפטנטים של המכונה היו רשומים על שמו, וכך החברה הוכרחה להמשיך בייצור המכונות, בסופו של תהליך הפכה החברה רווחית. הרצשטארק המשיך לעבוד עוד כמה שנים כיועץ עצמאי. בשנת 1966, נקנתה חברת AG Contina על ידי חברת Hilti. באותן שנים החלה לצוץ המצאה חדשה באופק – מחשבונים אלקטרוניים. המצאה זו הניפה את הגרזן מעל כל תעשיית המחשוב המכאני באחת. בשנת 1972, פסק ייצור מכונות הקורטה לחלוטין. בסך הכל יוצרו כ-140,000 מכונות. מחירה הממוצע של מכונה בתחילת שנות השישים היה כ-125$. מחירה המוערך של מכונה כזו בקרב אספנים מוערך כיום בכ-1000$ ויותר.

 

המכונות שימשו בתעשיות השונות לצרכי מחקר שונים, תכנון רכבי החלל שהגיעו אל הירח! ואף למטרות ניווט במרוצי מכוניות ראלי.

 

קורט הרצשטארק נפטר ב-27 באוקטובר 1988 בליכטנשטין.

 

. 

 

מקורות

http://mathsforeurope.digibel.be/Mechanicalcalculators.html 

http://history-computer.com/MechanicalCalculators/18thCentury/Poleni.html 

 

תמונות של מכונות ישנות http://seafirefly.com/hotaru/archives/12/03.html 

 

אתר שלם אודות הממציא והמכונה בגרמנית http://www.curta.de/kr11/index.htm 

 

http://wvegter.hivemind.net/abacus/CyberHeroes/Herzstark.htm