עדן אוריון

אסטרונומיה, אמנות ודברים מעניינים

לפני כשנתיים ימים קיבלתי פנייה ממנהלת מוזיאון האדם והחי אשר בפארק הלאומי, לעזור להם לתכנן שעון שמש אנלמטי לזכרו של קובי מינטוס ז"ל.

כדרכי, הסכמתי.

שעון שמש אנלמטי הוא שעון שמש  שטוח , אופקי בדרך כלל אליפטי אשר הקוטר הקטן שלו נמצא על קו צפון-דרום. על גבי קו הקוטר הקטן ממוקם לוח ועליו מסומנים חודשי השנה. כאשר אדם עומד על החודש המתאים בשנה, צילו נופל על השעה הנכונה.

שעון שמש אנלמטי לוקח בחשבון, את המסלול האליפטי של כדור הארץ סביב השמש וכן את נטיית ציר הסיבוב העצמי (זה שגורם לנו לראות יום ולילה) של כדור הארץ ביחס למישור ההקפה סביב השמש. נתונים אלה גורמים לכך שבשעת הצהריים בכל יום השמש נמצאת במקם שונה במקצת בשמים ומשלימה מסלול בצורת הספרה 8 (שוכבת) במהלך השנה). ניתן לחשב בעזרת נתונים גיאוגרפיים של מיקום השעון את מיקומי שנתות החודשים ומיקומי הספרות המתאימות למקומו של השעון.

חלפה עוד למעלה משנה עד שמנהלת המוזיאון גב' דורית ווליניץ, חזרה אלי ובפיה בשורה – נמצא מעצב, יואב שביט אשר יבצע את השעון.

מידות השעון, או יותר נכון השטח כליו יבנה היו מונחות לפני, ובעזרת מחשב, יכולתי לתכנן את מיקומי הספרות והחודשים.

במקביל, המעתב ומבצע השעון, יואב שביט שלח לי הדמייה של התכנון שלו.

בהצלבת התכנון האסטרונומי והתכנון העיצובי, היה ניתן לצאת לדרך, וכך התחילה מבצע הקמת השעון.

נעשה בדיקה מדוקדקת להצפנה ומציאת המיקומים המדוייקים של הספרות, לוחות החודשים נבנו בהתאם וכך לאחר כמה חודשי עבודה, הוקם השעון ונחנך ביום 8 למרץ 2013.

התמונות להלן מתארות את התהליך (מנקודת ראות שלי)

sundial plan

תכנון מיקום השנתות

sundial plan 2

תיכנון מיקום החודשים

04-4

הדמיית העיצוב (על ידי יואב שביט)

IMG 5795

לוח החודשים

IMG 5746

יואב שביט – מעצב ובונה השעון

IMG 5796

השעון מוכן

IMG 5801

לוח ההסבר לשעון

IMG 5742

הוראות שימוש בסמוך לשעון

IMG 5789

השעון מוכן לחנוכתו