עדן אוריון

אסטרונומיה, אמנות ודברים מעניינים

Safety Third

לפני שנתיים וחצי, בעת ההכנות האחרונות למידברן 2017, נפגשתי עם מחלקת הבטיחות שלSafety Third מידברן בניהולם של Omer Hirshel ו Nurit Hirshel.
בתום הפגישה בפארק בדרום תל אביב, עומר העניק לי פאצ׳ מבד ועליו צלב אדום וכיתוב Safety Third. כלומר , שהבטיחות איננה עומדת במקום הראשון, אלא השלישי…
מוזר, חשבתי לעצמי, אבל אם נורית ועומר אומרים, ומסתבר שזו גם פראזה שמדברים אותה בברנינג מן, שם בנוואדה, אולי יש בזה משהו.
גיהצתי את הפאץ׳ על מעיל הג׳ינס שלי, ובמקביל החלטתי לבדוק מה מקור הפראזה הזו ומה הכוונה בה.
רוב המקורות הובילו אותי להרצאת TED של של Mike Rowe, מתוכנית הטלוויזיה Dirty Jobs.
הסרטון (שהקישור אליו מובא בסוף הפוסט) מספר לקראת סופו (13:05), על הצטרפותו של מייק לספינה שעוסקת בדייג סרטנים, והם נקלעים לים סוער, והבחור מפוחד למדי, נגש אל קפטן הספינה ומתחיל לדבר אתו על OSHA (מנהל הבטיחות והבריאות האמריקני) ושאולי כדאי להפסיק את הדייג.
קפטן הספינה אומר לו ״בני, התפקיד שלי הוא להביא אותך הביתה עשיר. התפקיד שלך הוא לחזור הביתה בשלום״ (אני מקצר, שווה לכם לראות את הסרטון).
ומכאן מגיעה התודעה למוחו של מייק. השלטים הפרושים במפעלים רבים ובהם הכיתוב Safety First (בטיחות מעל הכל), מוציאים בצורה מסויימת את האחריות על בטיחותו של העובד מהעובד אל איזה מן יישות מדומיינת כלשהי. ומעבר להוצאת האחריות הזו על עצמו, לעתים היא מונעת את המטרה הראשית של הארגון.
השלט Safety First לא יציל איש מתאונה. לעומת זאת אם אותו עובד יקח את האחריות על בטיחותו על עצמו, הסיכוי לתאונה יקטן משמעותית.
אימצתי!
הנה ההרצאה (יש לה גם כתוביות בעברית)
https://www.youtube.com/watch?v=IRVdiHu1VCc