עדן אוריון

אסטרונומיה, אמנות ודברים מעניינים

לכתבה באתר הארץ

תמונת שער - מוסף הארץ

תמונת השער – צילום של ינאי יחיאל

 

לתמונות הכתבה הסרוקות

 

קטע טקסט מהכתבה

יצירה שמימית

גם עדן אוריון עוסק במדע וביצירה. אוריון, ראש תחום מולטימדיה באגף המחשוב של אוניברסיטת חיפה, מתגורר ביישוב קורנית ובביתו ניצבים טלסקופים מרשימים שבנה ופיסל. על קיר הסלון תמונות שצייר ובמסדרון צילומים של גלקסיות. "מבחינה מדעית", הוא מסביר, "זה בית גידול של כוכבים, אבל מבחינה אסתטית זה כמעט דבר ארוטי".

הוא למד הוראת טכנולוגיה ומדעים בטכניון. בהמשך עבד בחברות היי-טק ומחשבים. לפני עשור, כשהתקבל לאוניברסיטת חיפה, החליט לממש חלום ישן ונרשם ללימודי אמנות. וכך, בן 40 ואב לשניים, החל את דרכו החדשה. "בשנה השנייה אמרתי למורה לפיסול, יעקב דורצ'ין, שאני רוצה לבנות פסל של טלסקופ", הוא מספר, "אבל שאני אכניס את העדשות והמראות כך שזה גם יעבוד. בניתי שלושה והם הוצגו בגלריית בית האמנים בתל אביב".

מאז הוא מפסל טלסקופים, עוסק ברישום, חבר בקבוצת האמנים "בלוק" שפועלת באזור חיפה ומנהל את פורום "עסקי אמנות" ברשת החברתית קפה דה מרקר. בביתו, לצד טלסקופ מרשים שבנה מעץ, מונח טלסקופ שעשוי מפחית של זיתים צבועה באדום, קערת אלומיניום של איקאה, מקל של מטאטא ועינית שבמקור היתה ניאגרה של שירותים שהתפרקה – וגם זה, דרך אגב, עובד.

חברים מרימים גבה אל מול עיסוקך האמנותי?

"יש לי חברים היי-טקיסטים. יום אחד ישב כאן אחד מהם, מהסוג שעובדים מהבוקר עד הלילה, והוא מביט ביצירות שלי ואומר: 'בוא'נה, זה בזבוז זמן לא קטן'. אמרתי לו: אני עובד 40 שעות בשבוע כדי שבסוף אוכל לעסוק בדברים האלו, כדי שאוכל פעם בשבוע לשבת לרשום, שאוכל לקחת יום בסדנה ולבנות, או ללכת למוזיאון. בסך הכל, אני חושב שהרבה אנשים מקנאים בי. אני לא מחכה לפנסיה, אני עושה עכשיו".

בכל מהנדס יש את האמן, אומר אוריון. "אני מחבר אמנות ואסטרונומיה", הוא אומר. "מצד אחד יש בזה הרבה טכנולוגיה, מצד שני יש באסטרונומיה את החתירה האנושית לדעת עוד. לדעת מאיפה באנו. ובכל המכשירים האסטרונומיים, גם הקדומים ביותר, יש פן אסתטי. וגם גלקסיה, או גרם שמים ענקי, או ערפילית, יש בהם יופי שלא ניתן להסביר".

אוריון למד על כוחו של הדמיון כאשר התבקש לבנות דגם מדויק לטלסקופ של גלילאו גליליי. הוא נפגש עם היסטוריונים של המדע ו"בנינו עדשות דומות למה שבנו אז", הוא מספר. "הרעיון היה לנסות להבין מה גלילאו ראה ועל פי מה הוא הסיק את מסקנותיו. בגדול, הטלסקופים שלו לא היו מציאה גדולה. הוא צייר רישומים של מה שהוא ראה ומתוך זה הגיע למסקנות ששינו את העולם. הוא לא היה מגיע למסקנות הללו לולא היה לו הרבה דמיון".

מפתה אותך לעזוב את העבודה ולעסוק רק באמנות?

"אני חושב שהיום, כאחד שמצוי בעולם האמנות הישראלי, הייתי יכול להתפרנס מזה. יש לי חברים אמנים. אף אחד לא עשיר גדול, אבל אפשר להתפרנס. מדי פעם אני משתעשע ברעיון להוריד לאט לאט את אחוזי המשרה ולהגדיל את היצירה".

 

צילום מהכתבה – ינאי יחיאל